Aktuality
Preventivní programy 2021
V průběhu listopadu proběhly na naší škole preventivní programy od 4. – 9. ročníku, které zajišťovalo Centrum prevence ze Žďáru nad Sázavou. Zabývaly se různými tématy, zážitkovou metodou si žáci mohli upevnit vztahy v kolektivu a uvědomit si potřebu správné komunikace a spolupráce.
4. ročník – Vandal je barbar
Program Vandal je barbar byl zaměřen na ujasnění si hodnoty věcí, jak svých, tak i ostatních. V rámci bloku se děti seznámily s pojmem vandalství, učily se vandalství odlišovat od jiných forem nevhodného chování a přemýšleli o tom, jaké důvody mohou člověka k vandalství vést nebo jaké postihy mohou vandala potkat.
5. ročník – Já a třída
V tomto programu se lektoři zaměřili na fungování třídního kolektivu jako celku. Cílem programu bylo vést žáky ke vzájemné komunikaci a spolupráci s ostatními spolužáky. Lektoři se snažili, aby se děti naučily rozpoznat, kdy je spolupráce ve skupině náročná a co je třeba dělat, aby tato spolupráce správně fungovala. Žáci by se měli naučit i to, jak předcházet možnému vyčlenění z kolektivu a pokud k němu dojde, jak situaci řešit.
6. ročník - On-line svět
V rámci výukového programu nazvaného On-line svět si s lektory nejenom povídali o používání internetu.
Zahráli si různé hry, sdělovali si své zkušenosti s trávením volného času na internetu, popisovali své pocity aj.
Byly jim dány rady, co je vhodné v on-line světě dělat, jak se v něm chovat, kde se raději nepohybovat.
Žáci byli s programem velmi spokojeni, ocenili zařazené aktivity, včetně zajímavých her. Snad jejich odhodlání, že se poučili a že si dají příště větší pozor na to, kde a jak bezpečné je se na internetu pohybovat, nezůstane pouze slibem…
7. ročník – Třída a její svět
Program se věnoval tématu vztahů mezi chlapci a děvčaty v rámci třídního kolektivu. Žáci měli možnost zamyslet se nad tím, zda nebo jak jsou světy kluků a holek odlišné, v čem jsou si naopak podobné a proč je dobré, aby byly tyto světy v rámci třídy propojeny. Během programu se měli žáci také možnost zamyslet nad fungováním jejich třídy a nad tím, co by bylo třeba dále rozvíjet či zlepšovat.
8. ročník – Dvě strany mince
Nejdříve lektoři se žáky mluvili o tom, bez čeho by se v životě neobešli. Potom se žáci ve skupinkách společně zamýšleli nad tematikou legálních a nelegálních drog - co člověka vede k jejich užívání a jaké to může mít následky. Společně s lektory na dané téma hovořili a pomocí abstraktní kresby vyjadřovali svoje pocity. V další části se formou zábavné hry dozvídali informace, které souvisí s problematikou drog.
Program se žákům líbil a byl pro ně zajímavý i poučný.
9. ročník – Já a moje finance
Já a moje finance je program zaměřující se na finanční gramotnost žáků. Cílem bylo se žáky otevřít téma peněz, jejich hodnotu, finance a rozpočet. Je snahou žáky vést k uvědomění si toho, že s penězi je třeba nakládat s rozumem, opatrně a že ne vždy si můžeme koupit vše, co bychom si přáli.
Podle ohlasů děti se programy vydařily, na praktických úkolech si žáci mohli ověřit, že naučit se správně komunikovat a spolupracovat je opravdu důležité, a to nejenom ve škole. Doufejme, že probíraná témata jim dala podněty k zamyšlení a navedla je tím správným směrem.
Mgr. Markéta Velebová, metodik prevence